Milyen csúszásokra számíthatunk egy házépítés során?

Ugyan a 2021-es évre az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetség (ÉVOSZ) számításai szerint az építőipar visszanyerheti a pandémia előtti, 2019-es virágzó állapotát, ám még ez sem elég ahhoz, hogy a házépítésnél jelentkező csúszásokat kiküszöbölje a szakma – ami gyakran nem is az ő hibájukból ered. Sokan ugyanis abban a tévhitben élnek, hogy a házépítés során felmerülő csúszások mindig a kivitelező hibájából erednek. Ugyan sokszor valóban ez a helyzet, mégis fontos megemlíteni a csúszások másik fő okát, az engedélyeztetési folyamatok bürokráciáját.

bürökrácia az építőiparban

Ebben a cikkünkben a lehetséges házépítéssel kapcsolatos engedélyeztetési csúszásokról szeretnénk tájékoztatni olvasóinkat.

Mint ahogyan azt mindenki tudja, egy ház megépítéséhez nem csak egy tervrajzra, építési anyagokra és a házat felépítő szakemberekre van szükség, hanem a megfelelő engedélyek és dokumentációk beszerzésére is. Amennyiben csak a hétköznapi hivatali ügyintézésekből indulunk ki, akár előre meg is jósolhatjuk, hogy egy ház építésénél szükséges engedélyeztetések legalább ugyanannyi vagy akár több fejfájást okozhatnak, mint egy elveszett pénztárca vagy táska után az új papírjaink pótlása. Nézzük is meg, hogy mik is lehetnek azok az okok, amiért új házunk elkészülése csúszhat. Elsődlegesen, a rendelkezésre álló szakemberek hiánya késleltetheti az engedélyezések időben való elkészülését. Itt nem csak az építőipari szakemberekre gondolunk, hanem hivatali dolgozókra. A megfelelő szaktudással rendelkező munkaerőhiány ugyanis az egyik legismertebb oka, az elhúzódó hatósági eljárásoknak. Mivel kevés a szakképzett munkaerő, ezért a földhivatalok túlterhelődtek. Ennek tökéletes példája Budapest, ahol szinte biztos, hogy az előírt ügyintézési határidőt nem fogja tudni betartani a földhivatal. Ez annak is betudható, hogy egyre több feladatkörrel rendelkeznek, amit nekünk, építkezés előtt állóknak is folyamatosan követni kell. A feladatköreik közé tartozik az építéshez szükséges engedélyek mellett az ingatlanok műszaki nyilvántartása, tulajdoni állapotok és azok változásainak nyilvántartása, illetve a telekalakítási eljárások. Másik nehezítő, vagy csúszásért felelős tényező a kérelmezési és eljárási rendszer bonyolultsága. Például, egy telekalakítási eljárás során, ha a földhivatal elutasító határozatot hoz meg, egy teljeskörű dokumentáltságú új kérelmet kell benyújtani. Nincs lehetőség hiánypótlásra vagy javításra. Mindent elölről kell kezdeni. Ezek a csúszások kiküszöbölhetőek lennének a földhivatalok tehermentesítésével, más hatóságok bevonásával és több hatósági szakember képzésével. Amíg ezek az alapvető problémák nem lesznek valamilyen szinten megoldva, folyamatos csúszásokra kell számítani a hatósági eljárások ügyintézésénél.

Categories: Hír